Tot zo!

17 februari 2019 - Auckland, Nieuw-Zeeland

BLD_4946

De eerste bewoners van Nieuw Zeeland waren de Maori’s.  Rondom  1250-1300, stonden de verschillende stammen zich na het leven. In 1642 kwam Abel Tasman om het hoekie kijken. Een paar van zijn bemanningsleden werden vermoord en nooit kwam Abel weerom. In 1769 was het de beurt aan James  Cook. Hij kwam wel aan land en ontdekte dat het 2 eilanden waren. Begin 1800 kwamen de eerste Europeanen zich vestigen. In 1840 werd het verdrag van Waitangi getekend met de Maori’s. Een goeie 179 jaar later komen er 2 Texelaars het land met een bezoek vereren. Wat is er veel veranderd in de wereld in deze jaren.  Cees als een kruidenier in ruste, die heel wat kartonnen dozen in zijn handen heeft gehad en Arco, die veel meer van zijn opa heeft dan je in eerste instantie zou denken. Vader Timmer heeft wat doossies sjouwt met “buusskippe”. Auto in en auto uut. Arco had dan wel geen boodschappen, maar een gezamenlijke doos met ons eten en aanverwante artikelen was er wel. Arco sjouwt zijn doos met heel zijn hebben en houwen ook de auto in en weer uut. Heerlijk als alles wat je hier heb in een doos past. Even geen zorgen om je bezittingen in Nederland, wat vaak  gepaard gaat met allerlei beslommeringen. Bezit is betrekkelijk. Ik voel me bevoorrecht en dankbaar, dat ik weer hier heb mogen rondlopen en genieten. Het is geen verdienste. De ruimte die je hier nog ervaart en natuurschoon is ongeëvenaard. Even tot in goede proporties: als Nederland in verhouding net zoveel inwoners had als Nieuw Zeeland, dan zou Nederland 650.000 zielen tellen. Op Texel zouden dan 2800 mensen wonen. Het zou heel wat problemen in Nederland oplossen: geen files, geen woningnood, genoeg natuur en landbouwgrond, minder problemen met immigratie. Ik weet veel mensen hebben het minder dan ik en vliegen is milieubelastend en omdat te compenseren moet ik het koppesbossie  puur groter maken met  bomen.  Dan toch maar in Nieuw Zeeland een bos planten. Tenslotte groeien de bomen hier 10 keer sneller dan in Europa. We zijn vroeg wakker en rijden om 9 uur eerst een stuk over de weg met veel bochten en over heuvellandschap. Dan het laatste stuk over de snelweg. Auto inleveren, dat heeft nog voeten in de aarde. We hadden schade aan de deur door  opvliegende stenen. De creditcard moet borg staan maar onze limiet was al bereikt. Bellen met de Rabobank brengt uitkomst. We zijn vroeg op het vliegveld. Wachten is een geduldige zaak. Uiteindelijk zal alles recht komen. Bedankt alle lezers en reageerders. Het doet ons goed dat het blog veel gelezen werd. We gaan zo een Airbus 380 in. Het grootste passagiersvliegtuig wat er is richting Singapore en hopen even over 8 uur maandagochtend op Schiphol te landen en hebben zo onze 12 uur nadeel weer terug in de pocket. Ik geef nog een berichtje als we geland zijn. Kia Ora van Arco en Cees. ( goeie dag in maori's)

Arco doet de Haka en is  bijna aan genomen in de selectie van de All Blacks

29195082

1. Dick van der Weide:
    17 februari 2019
    Cees en Arco, met veel belangstelling heb ik al jullie indrukwekkende verhalen gelezen. De beelden en woorden spraken voor zich. Mooi dat jullie zo de roots van familieleden konden(her-) beleven.
  2. Corina:
    17 februari 2019
    Een mooie afsluiting. Ik kijk hier op Texel naar de zon die de boeidelen van het huis van Arco kleurt. Het wordt mooi weer op Texel de komende dagen. De sneeuwklokjes en crocussen bloeien volop en de eerste lammetjes lopen op de Hoge Berg. Tijd voor een mooie lange fietstocht.
  3. Jan&Nora:
    17 februari 2019
    Een filosofische eind samenvatting van een prachtige reis door het schitterende Nieuw Zeeland. Bedankt voor de mooie verhalen en prachtige foto,s
  4. Ton van Groeningen:
    17 februari 2019
    Mooie verhalen Arco en Cees. Ik heb ze met plezier gelezen. Moet toch ook die kant nog eens op. Wie weet. Hoop dat jullie een goede vlucht hebben gehad wanneer morgenochtend voet op Nederland wordt gezet.
  5. Jaapkees:
    18 februari 2019
    Bedankt dat we jullie reis op deze manier mee mochten beleven.
    Goede reis en welkom thuis.