Aardbevingenland

8 februari 2019 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

BLD_4960

Na een goede slaapplaats, rijden we naar het strand van CHCH. Heel anders dan de westkust. Zand en vlak bijna geen hout en een rustige branding. Na een flinke wandeling rijden we naar Summer een wijk op een klif, die flinke schade had na de aardbeving. Na 8 jaar is er flink gewerkt en zie je niet veel meer. Nu rijden we naar het centrum en dat is schrikken. Het hele centrum is bijna weggevaagd. Alle puin is opgeruimd en ze zijn druk aan het bouwen. Van de  kathedraal staat alleen het schip nog wat zielig overeind. Er zijn plannen om hem te  herbouwen. Het plein klinkt bekend met zijn muzikanten. Op naar de Botanic Gardens. Prachtige grote bomen van over de hele wereld. Een oase van rust midden in een stad, die probeert weer op te krabbelen. Het zonnetje is weer volop gaan schijnen en de auto stuurt ons in noordelijke richting langs de oostkust naar Kaikoura. Hier hebben ze in 2016 een aardbeving  van 7.8 gehad. De weg langs de kust was voor kilometers in zee gestort. Een knap staaltje werk om de weg nu alweer open te hebben. Ik denk aan Groningen onze regering zou hier veel kunnen leren van hoe het aan te pakken.  Kaikoura zelf ligt op een schiereiland, met bergen op de achtergrond. De kust is hier weer wat rotsachtiger en met een bootje kun je hier walvissen spotten. Na een dag met veel indrukken van het land met veel  aardbevingen is het goed rusten. Gelukkig geen naschokken.

1. Jan&Nora:
    8 februari 2019