Hier(o) en daar(o) and every-wheir(do)

21 februari 2023 - Incheon, Zuid-Korea

Goed geslapen. Volgens Arco, hij is van de lijstjes, het beste bed van deze reis. Ik ben meer van de gemiste kans: geen trui gekocht.

We zijn wel vroeg wakker. Het is buiten min 6 graden. Dat is "different koek" voor ons lichaam, ivm twee dagen terug (29 graden bij Ben). Arco liep nog in de korte broek en die werd zo snel verwisseld, dat het indoorwereldrecord op de 400 m. van Femke Bol er bij verbleekt. Gelukkig hebben we het woordgraptogram, die Carolien, onze iedere week heeft toegestuurd uit de Volkskrant. Dank daarvoor, nog één vraag te gaan. We worden er goed in, zou Arco zeggen.

Het wordt nu één lange zit van 14 uur. Mijn billen verlangen er al naar (maar niet heus). Mijn voeten daarentegen protesteerden vannacht. Kreeg kramp, om met Leen Jongewaard te spreken/zingen: "Kom Kees, het zal wel weer overgaan." is een schrale troost. Waarom deze vlucht langer is, dan op de heenweg, komt door de stromingen in de lucht en omdat we ook tegen de draaiing van de aarde vliegen of zit ik nu uit mijn nek te lullen? Het blijft wel zo, dat je respect moet hebben voor de natuurwetten. Lees net dat er weer aardbevingen in Turkije hebben plaatsgevonden.

In de bus naar het vliegveld ziet het landschap er dor uit. Dat heb je met vorst. Het is wel mooi weer. Door de security en ja hoor, Arco wordt er weer uitgepakt. Dit keer heeft hij zijn zakmes in zijn handbagage. "Die zien we nooit meer terug!" Hoe dat in het Koreaans klinkt wil ik niet weten. (우리는 그들을 다시는 볼 수 없습니다 uitspreken als: ulineun geudeul-eul dasineun bol su eobs-seubnida).

Dat was het nog niet. We moesten naar de extra bagagecontrole, waar de rugzak van Arco stond en deze werd door twee douaniers zorgvuldig geïnspecteerd en dat zonder handschoentjes. Niet des Zuid Koreaans (proper volk). Zich door het vuile wasgoed wurmend, vond hij uit eindelijk de gasaansteker. Dat was de boosdoener. Arco had die meegenomen voor ons gasstelletje om aan te steken, te vergeefs niet gebruikt. De hele reis was de mini-vlammenwerper  geen probleem maar nu wel. In Zuid Korea zijn ze alerter. Misschien komt dat ook wel, dat ze al zo veel jaar met Noord Korea te maken hebben. Of wat Arco dacht, dat personeel steekproefsgewijs wordt gecontroleerd en daardoor twee stapjes extra doet. Hoop wel dat de douanier zijn handen ontsmet. Het hollandvirus is geen kattenpis. Afijn we zitten nu bij de "gate" te wachten. Nog 80 minuten voordat we kunnen instappen. Tijd om nog een koffie te halen.

Ik dank God, dat ik deze reis weer heb mogen maken. Het blijft bijzonder naar de andere kant van de wereld, om je vriend en zijn familie weer te zien. Mijn vader zou een van zijn flauwe grapjes gebezigd hebben: "Nieuw Zeeland, dat is voorbij Schagen." (Ik heb het van geen vreemd)

Het nummer vandaag Going Home van Ten Years After.

Hier de link naar het nummer.

Wie flightradar op zijn telefoon heeft, kan ons volgen via vluchtnummer KE925

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Janneke:
    21 februari 2023
    Ik heb jullie in het oog via Flightradar! Al drie uur achter de rug, jullie zijn er bijna ;-)
  2. Margot van der Ven:
    Nog eventjes🤗,
    En dan.........welkom terug op Texel 👍
  3. Pieta:
    21 februari 2023
    Goedemorgen buurmannen, wat leuk dat jullie weer bijna zijn.Op texelse grond.
    Meegenomen van jullie reis,in 1 woord PRACGTIG.
  4. Ciska Stark:
    21 februari 2023
    Jullie hebben toch nog een beetje wind in de rug denk ik, zo te zien liggen jullie voor op het vluchtschema! Zeker tegen de piloot gezegd dat jullie de laatste boot moeten halen…
  5. Ton van Groeningen:
    21 februari 2023
    Ik hoor het je vader zeggen Cees😁 Nu nog een stukkie vliegen dan is het weer Holland wat de klok slaat.
  6. Gerda Pieneman:
    21 februari 2023
    Alvast welkom thuis van een prachtige reis. Jullie zijn er bijna. Dankjulliewel dat we iedere dag een stukje mochten meegenieten.