Upper Moutere

5 februari 2023 - Upper Moutere, Nieuw-Zeeland

5 februari, toch een dag, dat ik denk aan mijn zus Feijtje, IJssie voor de kenners. Ze zou vandaag 77 zijn geworden. Het heeft niet zo mogen zijn. In 2002 vroeg ze aan Marijke en mij, om in Nieuw Zeeland een man voor haar te zoeken. Het is er niet van gekomen.

Arco en ik gaan verder, maar niet om zoek naar mannelijk schoon. De slaapplaats Havelock, een flink dorp in de Marborough Sounds, een zeearmenrijkgebied. (zie foto). Het is weer warm vannacht. Echter de bewolking, is flink toe genomen en de regen aangekondigd, doet zich gelden. We rijden richting Nelson en passeren weer de Pelorus Bridge. Kijken nog even bij de rivier om er in te duiken. Maar het begin behoorlijk te regenen. Dus wij als echte watjes, druipen af.

Een mooie slingerweg volgt door de heuvels. Te bedenken dat hier vorig jaar nog flinke gedeeltes van de weg zijn weggespoeld, door extreme regenval. Snel en goed hersteld, klasse. Arco geniet achter het stuur, vooral in de bochten.

We gaan op de bonnefooi bij Jane langs, de weduwe van Gerrit Vlaming. Gerrit is een paar jaar geleden overleden. Ze is niet thuis. Volgend keer beter, we geven niet op.

Op naar huize Vlaming. Nog niet thuis. In Upper Moutere tijd voor een bakkie troost, wat we nodig hebben met dit weer. Morgen wordt het beter. (al wordt het nooit goed, zong Cornelis Vreeswijk). Ik ga voor beter, door Gerrit Hiemstra van Nieuw Zeeland beloofd.

Het volgende probleem dient zich aan: net als bij de Teso, is er hier een boot tussen uitgevallen en dat voor langere tijd. De overige boten zijn volgeboekt en we kunnen dus niet meer met de auto naar het Noordeiland. Morgen maar eens kijken wat voor mogelijkheden we hebben. Don't worry, be happy.

Om het een en ander goed voor te bereiden, nodigen we Johan en Cisca uit voor een etentje. Hoeft Cisca niet te koken en wij ook niet. Onder het genot van een goed biertje en een goed gesprek, komen de oplossingen vanzelf. En anders verzint Tompoes een list.

Het nummer van vandaag, zondag, is er een toch voor Fey en ook voor Gerrit: Halleluja van Lenard Cohen, overigens schitterd hertaald door Jan Rot

Vergroot de foto en zoek het plaatsje Havelock. Hoofdprijs wordt nog bekend gemaakt.

Marborough Sounds

1. Rosemarijn:
    5 februari 2023
    Mooi eerbetoon voor mijn lieve moessie! Dat van die man zoeken wist ik niet, jammer, anders had ik misschien nog wel tips kunnen geven ;-)
  2. Ton van Groeningen:
    5 februari 2023