Na regen komt zonneschijn

30 januari 2023 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Het is zondagavond even over tien uur Het is donker buiten. De regen is aangekondigd. Buiten hebben we oude muziek gezocht van de top 40 uit de jaren 71 en 72. Meneer Google weet raad. Tekst gezocht van: Ik ben met Catootje naar de botermarkt gegaan. En kennen jullie deze noggggg..... Popcorn van Hot Butter.

De sandflies sturen ons naar binnen. Ben benieuwd of Rob de Nijs vannacht nog langs komt met zijn regen. Het land kan het gebruiken, de mens uiteindelijk ook, want we bestaan uit 90 procent uit dit goeie goedje. Rob was hier. Het zolderraam kon ik echter niet vinden. Het regent een heerlijk motbuitje.

's Morgens na een lange snurk, is de regen gestopt en zien we blauwe plekken. De bergen houden de wolken vast. Het lijkt wel dat ze zich verstoppen. Toch naar Fox Glacier. De luchtvochtigheid is hoog en het voelt benauwd. De weg ernaar toe is een stuk weggeslagen en nu mag je de 5 km lopend doen. Nog een zijpaadje in en we lopen letterlijk door het regenwoud. Groener als groen kan zijn, mos, bomen, varens maken het een sprookjesbos of misschien ook goed voor een scène uit de Lord of the Rings. Op een uitkijkpunt zien we meneer Fox, de ijskoude. Elke dag brokkelt hij 5 meter af en met de nodige regen en aard- en steenverschuivingen mogen we niet dichterbij komen. Je zou in zee kunnen eindigen en dat is dan meteen je graf.

Terug in het plaatsje tijd voor de lunch en beraad. We zouden ook naar de volgende gletsjer gaan, maar toch besloten 20 km verder op naar het strand Gillespies te gaan. Bij de bergen regent het en aan het strand hebben we volop zon. Dat is ook frappant: bergen, gletsjers, even lager regenwoud en daarna vlak land met na 20 km de oceaan. Wie heeft dat? Alleen Nieuw Zeeland. Aoteoroa, zoals de Maori's Nieuw Zeeland noemen zien we bij het strand. Vrij vertaald: land van de lange witte wolk. Alle namen worden hier ook in het Maories erbij geschreven of zelfs daardoor vervangen. Oosterend heeft daar geen last van, dat viert al elke 5 jaar, dat het onafhankelijk is van Den Burg. Oosterend Present is gepresenteerd voor 2023. Wij kunnen niet meer stuk, vooral het thema HUMOR, geeft ons een goed humeur.

Als we terugrijden krijgen we een flinke bui op ons dak. Het stof spoelt van de auto. Scheelt weer een autowasbeurt. Eten denken we nog even overna. En morgen eerst na de Franz Jozef Gletsjer, bij leven en welzijn zou mijn moessie gezegd hebben, en daarna komen we  verder jullie kant op. D.w.z. naar het noorden. We houden afstand.

Het nummer wordt Men at Work met Down Under. Het is wel van een Australische band, maar het klinkt gewoon lekker. Zeker als je hier ronddwaalt. Hier de link Men at Work

Filmpje Gilliespies Beach

RegenwoudWat zie je ?PaddestoelFox GlacierAotearoaGeschilderd nee echtGillespies Beach

1. Margot van der Ven:
    30 januari 2023
    Prachtige verhalen en nog mooiere foto's. Zo reis ik elke dag een beetje met jullie mee.
    Zo mooi dat jullie dat samen allemaal beleven.
  2. Martine:
    30 januari 2023
    Prachtig weer!! Ik verwacht binnenkort toch ook een nummer van Split Enz en/of Crowded House...